Enkle papirbrosjyrer, kundemagasiner og reklameark kan fremstå som utdaterte og gammeldagse, men disse markedsføringskanalene er faktisk fortsatt relevante i mange ulike situasjoner. Reklame som blir sendt ut i posten blir lest, og det er dessuten mange kunder som gjerne tar med seg både kundemagasiner, brosjyrer og prislister fra butikker og showroom.
Et rimelig og enkelt tiltak
Brosjyrer og kundemagasiner er relativt rimelige å designe og produsere. Det er selvfølgelig mulig å bruke store summer på kreative prosesser og trykk, men det er samtidig uproblematisk å lage noen enkle brosjyrer helt på egen hånd. Med et praktisk brosjyrestativ er det dessuten svært enkelt å presentere brosjyrene på en effektiv måte, slik at de er tilgjengelige for alle som besøker butikken din.
I begrenset skala er det dessuten svært enkelt å oppdatere budskapet i en enkel brosjyre. Digitale skjermer i et lokale kan åpenbart oppdateres i sanntid, men det er nesten like enkelt å gjøre noen endringer i en digital fil – for så å skrive ut noen nye eksemplarer. Hvis kundemagasiner eller brosjyrer distribueres ut til kunder er det åpenbart ikke like enkelt, da er det avgjørende å sørge for at budskapet ikke må endres.
Hvordan måle effekten?
Det kan være utfordrende å måle hvilken effekt en papirbasert kommunikasjonskanal egentlig har. De store dagligvarekjedene bruker fortsatt kundemagasiner som sendes ut til praktisk talt alle husstander som ikke har reservert seg mot reklame, så denne kanalen er åpenbart effektiv innenfor noen bransjer.
Det er selvfølgelig mulig å bruke unike kampanjekoder og lignende, men det kan være en unødvendig komplisert fremgangsmåte hvis formålet bare er å måle effekt. For en mindre bedrift kan det være bedre å prøve å måle direkte effekter på salg rett etter distribusjon av brosjyrer eller kundemagasiner. Det vil kanskje ikke gi nøyaktige tall, men vil gi et hint om effektiviteten til budskapet og distribusjonskanalene som du har valgt for kampanjen.