Mange store bedrifter benytter seg av eksterne leverandører av IT-tjenester, det som i noen tilfeller kalles for «outsourcing». Praktisk talt alle selskaper har behov for hjelp med denne type tjenester, men det er kanskje særlig i forbindelse med utvikling, drift og support av brukere i større organisasjoner som valget mellom en norsk og en utenlandsk leverandør blir aktuelt.
Drivere for å velge en norsk leverandør
Legg merke til at de aller fleste tjenester og programvarer, enten de er skybaserte eller lokale, selvfølgelig lages globalt. Samtidig finnes det en rekke norske selskaper som tilbyr konsulenttjenester og support, et søk i Bedriftsbasen.no vil gi en rekke forskjellige alternativer.
Det kan være språklige og kulturelle fordeler med å velge en norsk leverandør av IT-tjenester, og da kanskje særlig i forbindelse med support av sluttbrukere. I den forbindelse er det ekstra viktig med en god forståelse både av problemstillingen og den kulturelle og operasjonelle konteksten.
Noen vil også hevde at totaløkonomien taler for å velge en norsk leverandør, forutsatt at kostnadene kan være mer forutsigbare, og at tidsbruken for egne ansatte også kan være lavere.
Drivere for å velge en global leverandør
Pris er selvfølgelig en faktor som påvirker valg av leverandør av IT-tjenester, og det kan være mulig å prise enklere IT-tjenester lavere ved å legge arbeidsintensive momenter til lavkostland. Samtidig kan de store selskapene innen IT-tjenester også nyte godt av stordriftsfordeler.
Tilgjengelighet er en annen viktig faktor. Det kan helt enkelt være mangel på en spesifikk kompetanse i Norge, og da kan det eneste alternativet være å velge en global outsourcing-partner.
Til syvende og sist vil regnestykket være ulikt for hver enkelt bedrift. Noen selskaper vil oppleve store fordeler med å benytte en norsk leverandør av IT-tjenester, men for andre selskaper kan en global outsourcing-leverandør være det opplagte og økonomisk mest fornuftige og logiske valget.